mamy już sfilmowane 17 ciekawych miejsc
Zaproponuj
miejsce
zapraszamy
Zabytki z powietrza / dronaZABYTKITurystyka z powietrza / dronaTURYSTYKAKościoły z powietrza / dronaKOŚCIOŁYRuiny z powietrza / dronaRUINYHotele z powietrza / dronaHOTELEMiasta z powietrza / dronaMIASTAWsie z powietrza / dronaWSIERóżne z powietrza / dronaINNE

Most kolejowy na rzece Bug pod Fronołowem

lokalizacja: Fronołów (woj. podlaskie)   ::   dodano: 2016-07-12 12:00:00   ::   wyświetlono: 1665 razy
poleć film:
Most na rzece Bug pod Fronołowem został zbudowany na początku XX wieku i prawdopodobnie jego projektantem i głównym budowniczym był carski inżynier o nazwisku Fronolow (bądź Fronołow), stąd też pochodzi nazwa wsi – letniska. Niestety nikt z żyjących osób, z którymi rozmawialiśmy na ten temat nie mógł potwierdzić tego faktu z całą pewnością, każdy „skądś to słyszał” – nie udało nam się także odnaleźć takiego nazwiska w Internecie. Wersja mająca większą szansę to powiązanie z pobliskim folwarkiem Franopol. Pojawiają się przy niej wersje Franołów a i sam Franopol czasami jest Fronołowem/Franołowem nazywany. Jedno jest pewne. Przystanek Fronołowo otwarto 14 września 1909 roku. Kilka lat po uruchomieniu linii. Powstanie i rozwój Fronołowa z całą pewnością był ściśle związany z linią kolejową z Siedlec do Hajnówki, jedną z bardziej malowniczych tras , jaką można pokonać pociągiem we wschodniej Polsce. Linia kolejowa wiodła pierwotnie do Połocka na dzisiejszej Białorusi, zbudowano ją w latach 1903-06. Co ciekawe, jak pisze Kurjer Warszawski z listopada 1904 "most miał powstać pod Mielnikiem a w nim samym stacja kolejowa", ale finalnie powstał pod Siemiatyczami. Jeszcze w okresie II Rzeczpospolitej jeżdżą tędy pociągi do pogranicznych polskich stacji w Turmoncie czy Oranach. Ale o tym za chwilę, wszystko po kolei.

Budowa mostu rozpoczęła się w 1905 roku, już wówczas przygotowano nasypy na dwa tory, jednak pierwotnie most miał tylko jeden przelot, prowadzący z południa na północ, drugi przelot dobudowano nieco później, ale o tym w dalszej części tekstu. Od samego początku konstrukcja mostu była stalowa, w technologii nitowania lanego żelaza.

Ze względów strategicznych most na Bugu był jednoprzelotowy. Rosyjska doktryna obronna zakładała oddanie polskich guberni (otoczonych dookoła przez potencjalnego wroga) bez większej walki. Most dwuprzelotowy nie był tu potrzebny. Owszem przyczółki były wybudowane przyszłościowo na dwa przeloty (kto powiedział, że mamy się bronić... może pójdziemy na zapad?) Potwierdza to geneza powstania przystanku Fronołów który istniał od początku linii jako "Razjezd Fronołow":) czyli... rozjazd a nie przystanek! Po co carskiemu wojsku w tej głuszy potrzebny by był przystanek?

Źródło: http://fronolow.pl/readarticle.php?article_id=13